Miilumachinelle asennus- ja huoltopalvelut sekä käyttökoulutus uudelle Tos Varnsdorf WHR 13 Q avarruskoneelle


 

Miilukangas-konsernissa on tehty valtavasti investointeja, jotka vaikuttavat henkilöstön saatavuuteen, tuotannon tehokkuuteen, uuden teknologian hyödyntämiseen, toimitusvarmuuteen ja asiakassuhteiden vahvistamiseen. Esimerkkinä konehankintojen merkityksestä yrityksen kilpailukyvyn parantamisessa on Contos Oy:n toimittama avarruskone Tos Varnsdorf WHR 13 Q, jonka myötä myös vanhempien Tos Varnsdorf työstökoneiden ohjelmistoja Edufixin toimesta päivitetään nykyaikaan.

Konekauppaan vaikuttaa ratkaisevasti tukipalvelut ja niiden laatu

Konemyyjä Contos Oy oli “linkki” asiakkaan ja tehtaan välillä. Miilumachine sai tarjouksen tehtaalta, tuotantoonsa parhaiten soveltuvan koneen sekä tehtaan täyden takuun ja tuen.

Koneen käyttöönoton yhteydessä huoltoyhtiö Edufix Oy toimitti Miilumachinelle räätälöidyn ohjelmointiaseman ja koneeseen asennettiin automaattikinematiikka pyöröpöydälle sekä kulmapäälle.
Edufixin erityisosaamisen ansiosta käytössä on HEIDENHAIN-ohjauksen työstövoimavalvonta, jolloin koneen ohjaus on tarkempi ja käyttäjäystävällisempi. ”Lisäominaisuuksista muun muassa kinematiikkasofta päivitetään myös vanhempiin koneisiin, koska varsinkin pienissä sarjoissa asetusten tekoaika on merkittävä. Uudella softalla saavutetaan jopa 25 prosentin lyhennys tällin tekoon”, kommentoi toimitusjohtaja Kari Vimpari.

Uuden koneen hankintapäätökseen ei riitä, että kauppa saadaan tingittyyn hintaan. ”Konekauppaan vaikuttavat ratkaisevasti tukipalvelut ja niiden laatu. Myyjän ja tehtaan antama informaatio sekä varaosa- ja huoltopalvelut ovat oleellisen tärkeitä. Nyt meillä on suora yhteys Edufixin huoltopalveluun ja tehtaalle. Palaute saadaan parhaimmillaan jopa kahden tunnin sisällä, koskee se sitten korjausehdotuksia tai varaosien hankintaa”, Vimpari jatkaa.

Etädiagnostiikka, räätälöity käyttökoulutus ja tukipalvelut Edufixilta

Uusi teknologia ja älypuhelimet mahdollistavat koneenkäyttäjien tiiviin yhteydenpidon huoltoyritykseen.
Päivittäinen kontaktointi sujuu esimerkiksi WhatsApp-ryhmän kautta. Nopea viestintä tukee koneenkäyttäjiä tehokkaaseen käytön oppimiseen. Samalla tiedon nälkä kasvaa.
”Edufixin tuki huollon ja koulutuksen suhteen on ollut erinomaista”, kehuu Vimpari yhteistyötä. Henkilöstön koulutuksia on sovittu kahden viikon jaksoiksi keväälle ja syksylle. Koulutusjaksolla Edufixin Jukka Honkanen opastaa käytännönläheisesti koneistustöiden ohessa koneen käyttöä ja sen uusia ominaisuuksia.

”Työntekijät ovat ottaneet räätälöidyn täsmäkoulutuksen ja työkalutietouden hyvin vastaan. Samalla saadaan vahvistus siitä, kuinka hyvin koneen ominaisuudet on otettu höytykäyttöön”, kertoo koneenkäyttäjien palautteesta Kari Vimpari.

Toimitusvarmuus kasvaa uusien investointien myötä

Asiakkaat ovat hyvin valveutuneita. He haluavat ajanmukaista tietoa konekannan kehityksestä ja huoltotoimista. Nykyteknologian avulla asiakkaan kanssa voidaan jakaa tuotantonäkymää, mistä he voivat seurata varasto- ja materiaalitilannetta.

Asiakas arvostaa toimivia koneita, sujuvia huolto- ja varaosatoimituksia sekä henkilöstön koulutusta, sillä ne vaikuttavat suoraan konepajan toimitusvarmuuteen ja laatuun. Miilumachinen kaikilla koneilla on huoltosuunnitelma, mikä takaa systemaattisen koneiden kuntoseurannan. Solupalavereissa käydään läpi mm. koneiden käyttöön liittyvät ongelmat myös työntekijän näkökulmasta.

Yhtiössä panostetaan erityisesti työturvallisuuteen ja työviihtyvyyteen

Investoinnit ja teknologian hyödyntäminen merkitsevät nykyaikaista työkulttuuria ja asennetta. Työntekijät kommunikoivat ja hyödyntävät ammatillista oppia keskenään. Keskustelun ja tietotaidon jakaminen ovat osa toimintamallia, mikä voi olla uutta monelle ulkomaalaiselle työntekijälle. Ammatillinen ego ei voi olla kysymisen este. Työntekijöiden tyytyväisyys ja motivointi oman työpanoksen sekä ammattitaidon kehittämiseen on oikea suunta yrityksen kannalta. Uuden tiedon oppimisprosessi kestää yksilölliset erot huomioiden noin vuoden.

Yhtiössä panostetaan erityisesti työturvallisuuteen ja työviihtyvyyteen. Esim. riskikartoitukset tehdään säännöllisesti niin uusille kuin vanhoille koneille. Uuden teknologian ja jatkuvan koulutuksen myötä riskit työtapaturmille pienenevät, mihin vaikuttaa olennaisesti myös työntekijöiden asenteet. Monipuolisesta ja raskaasta työstä huolimatta Miilumachinella on vältytty vakavilta työtapaturmilta ja työsuojeluasiat on hoidettu mallikelpoisesti. Konsernin jokainen yhtiö seuraa aktiivisesti työturvallisuuttaan ja ottaa huomioon niihin liittyvät palautteet. Samalla konsernissa huolehditaan siitä, että työntekijöillä on mahdollisuus kehittyä työssään. Systemaattinen kehittäminen kattaa muutakin kuin vain sertifikaattien edellyttämät toimenpiteet.

Nykyaikaiset panostukset henkilöstön työviihtyvyyteen ulottuvat myös vapaa-aikaan. “Voimme verrata Miilumachinen toimintaa vanhaan patruuna-ajatteluun. Työssä viihtyminen ja hyvinvointi huomioidaan laajemmin mm. tukemalla töihin tulevien perheiden asunnon hankintaa, perheen puolison työn saantia, lasten koulu- ja harrastusmahdollisuuksia. Työterveyshuolto kattaa laajennetut palvelut. Työnantajan kustantama työkykyvakuutus antaa elämänturvaa. Sosiaalinen kanssakäyminen ja sujuva arki vahvistavat työntekijän sitoutumista työhön. Positiivinen työnantajakuva auttaa myös uuden työvoiman rekrytoinnissa”, tiivistää Vimpari.

Edufixin tuki huollon ja koulutuksen suhteen on ollut erinomaista”, kehuu toimitusjohtaja Kari Vimpari yhteistyötä.
Uusi Tos Varnsdorf WHR 13 Q investointi erottaa meidät kilpailijoista, koneen varustustaso on ensimmäisiä Suomessa.

Se merkitsee parempaa palvelua ja tuotannon tehokkuutta, joka näkyy suoraan asiakkaan kukkarossa. Monipuolisesti varustettu kone vähentää työvaiheita sekä lyhentää ja tehostaa valmistusta.